W dzisiejszym świecie, w którym różnorodność staje się normą, zapewnienie dostępu do usług i zasobów dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także moralnym i etycznym. Nasze szkolenia w obszarze dostępności są zaprojektowane tak, aby pomóc organizacjom i instytucjom w osiągnięciu pełnej inkluzyjności, tworząc środowisko, w którym każdy ma równe szanse na uczestnictwo i korzystanie z oferowanych usług.
02 Szkolenia z dostępności

01. ZATRUDNIANIE PRACOWNIKÓW ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy nabędą wiedzę i zrozumieją różne rodzaje niepełnosprawności oraz poznają dodatkowe potrzeby osób z niepełnosprawnościami, co umożliwi im lepsze dostosowanie środowiska pracy i procedur rekrutacyjnych.
  2. Uczestnicy poznają skuteczne strategie rekrutacji, selekcji oraz integracji pracowników z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zwiększenia różnorodności i inkluzji w zespole.
  3. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą Uczestnikom szybko identyfikować i eliminować bariery oraz zapobiegać dyskryminacji w miejscu pracy, co przyczyni się do stworzenia bardziej otwartego i przyjaznego środowiska dla wszystkich pracowników.
  4. Uczestnicy nauczą się dostosowywać środowisko pracy i procedury do indywidualnych potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zwiększenia komfortu i efektywności pracy tych osób.
  5. Efektywne wsparcie pracowników z niepełnosprawnościami w miejscu pracy przyczyni się do zwiększenia ich zaangażowania i lojalności wobec organizacji, co przełoży się na lepsze wyniki biznesowe i atmosferę pracy.
Program szkolenia:
1. Zrozumienie różnych rodzajów niepełnosprawności
  • Uporządkowanie podstawowych definicji dotyczących osób z niepełnosprawnością.
  • Omówienie różnych rodzajów niepełnosprawności i ich wpływu na życie zawodowe.
  • Zapoznanie się z indywidualnymi potrzebami pracowników z niepełnosprawnościami.
2. Strategie rekrutacji i selekcji pracowników z niepełnosprawnościami
  • Skuteczne metody rekrutacji i selekcji pracowników z niepełnosprawnościami.
  • Omówienie narzędzi i technik oceny umiejętności i potencjału pracowników z niepełnosprawnościami.
  • Ćwiczenia z case study z rekrutacji i selekcji pracowników z niepełnosprawnością.
3. Eliminowanie barier i dyskryminacji
  • Bariery i formy dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w miejscu pracy.
  • Identyfikacja i eliminowanie barier architektonicznych, cyfrowych, komunikacyjnych, technologicznych i społecznych w środowisku zawodowym osoby z niepełnosprawnością.
  • Ćwiczenia z case study.
4. Dostosowanie środowiska pracy
  • Dostosowywanie środowiska pracy i procedur do indywidualnych potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami.
  • Omówienie narzędzi i wsparcia dostępnego dla pracodawców w zakresie adaptacji miejsca pracy.
  • Ewakuacja pracowników z niepełnosprawnościami.
5. Integracja pracowników z niepełnosprawnościami
  • Tworzenie programów integracji i wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami.
  • Rola asystenta osoby z niepełnosprawnością w środowisku pracy.
  • Omówienie najlepszych praktyk w zakresie budowania inkluzywnego środowiska pracy.

02. PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy nabędą głębsze zrozumienie różnorodności użytkowników, włączając w to osoby z niepełnosprawnościami, starsze osoby oraz osoby z różnymi preferencjami i umiejętnościami, co umożliwi im projektowanie bardziej dostępnych i użytecznych produktów i usług.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom poznać techniki i metody projektowania uniwersalnego w różnych dziedzinach np. w projektowaniu stron internetowych, aplikacji mobilnych, urządzeń użytkowych, czy przestrzeni publicznych.
  3. Zdobyta wiedza i umiejętności pomogą Uczestnikom projektować produkty i usługi dostępne i użyteczne dla szerokiego spektrum użytkowników, co przyczyni się do zwiększenia ich popularności i sukcesu na rynku.
  4. Uczestnicy nabędą umiejętności identyfikacji i eliminacji barier architektonicznych, technologicznych i społecznych utrudniających codzienne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do stworzenia bardziej równościowych szans i możliwości dla wszystkich.
  5. Stosowanie zasad projektowania uniwersalnego przyczyni się do promowania inkluzji społecznej, wzmacniania więzi społecznych i tworzenia przestrzeni, produktów oraz usług dostępnych dla wszystkich, niezależnie od ich umiejętności czy preferencji.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego
  • Definicja i cele projektowania uniwersalnego.
  • 7 zasad projektowania uniwersalnego.
  • Omówienie różnorodności użytkowników.
2. Techniki projektowania uniwersalnego
  • Techniki projektowania interfejsów użytkownika, architektury przestrzennej i produktów uwzględniają różnorodność użytkowników.
  • Omówienie narzędzi i metod oceny dostępności i użyteczności projektów.
  • Ćwiczenie praktyczne z wykorzystaniem konkretnych technik projektowania.
3. Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
  • Dostępność architektoniczna, cyfrowa i komunikacyjno-informacyjna i jej rola w dostępnie do produktów i usług dla wszystkich użytkowników.
  • Poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami w kontekście projektowania produktów, usług i przestrzeni.
  • Identyfikacja i eliminacja barier dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
4. Projektowanie dla różnorodnych grup użytkowników
  • Omówienie różnych grup użytkowników i ich specyficznych potrzeb.
  • Projektowanie produktów i usług dostępne dla osób o różnych umiejętnościach, preferencjach i stylach życia.
  • Ćwiczenie praktyczne w grupach z projektowania uniwersalnego.
5. Ewaluacja i doskonalenie projektów
  • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności i użyteczności projektów z perspektywy różnych grup użytkowników.
  • Omówienie strategii doskonalenia projektów opartych na feedbacku i badaniach użytkowników.
  • Dobre praktyki dostępnej przestrzeni i usług w myśl projektowania uniwersalnego.

03. OBSŁUGA KLIENTA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby fizyczne, sensoryczne i poznawcze klientów z niepełnosprawnościami, co pozwoli im lepiej dostosować obsługę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.
  2. Uczestnicy podniosą umiejętności komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami włączając elementy prostego i zrozumiałego języka, gestów, oraz empatycznego podejścia, aby lepiej zrozumieć i odpowiedzieć na potrzeby klientów.
  3. Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą potrafili zapewnić klientom z niepełnosprawnościami dostępność do usług oraz profesjonalną obsługę, co przyczyni się do zwiększenia satysfakcji klientów i lojalności wobec firmy.
  4. Uczestnicy nabędą wiedzę i poznają narzędzia do eliminacji barier architektonicznych, technologicznych i komunikacyjnych utrudniających dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami, co wpłynie na tworzenie bardziej równościowych i inkluzywnych środowisk biznesowych.
  5. Zindywidualizowane świadczenie usług dla klientów z niepełnosprawnościami wpłynie na budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako instytucji otwartej, przyjaznej i dostępnej dla wszystkich klientów oraz przyczyni się do zwiększenia zaufania klientów i powiększenia bazy klientów.
Program szkolenia:
1. Świadomość potrzeb klientów z niepełnosprawnościami
  • Omówienie różnorodnych rodzajów niepełnosprawności i ich wpływu na potrzeby klientów.
  • Dostępność usług na tle ustawy o zapewnianiu dostępności, procedura wnioskowania o zapewnienie dostępności.
  • Indywidualne potrzeby i preferencje klientów z niepełnosprawnościami.
2. Komunikacja z klientami z niepełnosprawnościami
  • Techniki komunikacji dostosowane do różnych rodzajów niepełnosprawności.
  • Waga komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach z osobami z różnymi niepełnosprawnościami.
  • Praktyczne ćwiczenia z posługiwania się prostym i zrozumiałym językiem, empatycznego słuchania i odpowiedniego reagowania na sygnały klientów.
3. Dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami
  • Poznanie zasad i wytycznych dostępności architektonicznej, cyfrowej, komunikacyjno- informacyjnej oraz technologicznej.
  • Identyfikacja i eliminacja barier dla osób z niepełnosprawnościami w procesie obsługi klienta.
  • Pokazanie i omówienie dobrych praktyk z dostępności usług.
4. Zarządzanie sytuacjami wyjątkowymi
  • Waga i zasady opracowywania procedur obsługi klientów w sytuacjach awaryjnych lub nietypowych.
  • Metody szybkiego i skutecznego reagowania na potrzeby klientów z niepełnosprawnościami.
  • Ćwiczenia praktyczne z zarządzania sytuacjami wyjątkowymi.
5. Rozwijanie pozytywnego wizerunku firmy
  • Omówienie znaczenia obsługi klienta z niepełnosprawnościami dla wizerunku firmy.
  • Szkolenie w promowaniu inkluzji i równości w obsłudze klienta jako części strategii biznesowej firmy.
  • Pokazanie i omówienie dobrych praktyk w budowaniu inkluzywnej organizacji.

04. SAVOIR VIVRE W KONTAKCIE Z OSOBĄ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz metody wspierania i komunikowania się z nimi.
  2. Uczestnicy podniosą umiejętności komunikacji z osobami z niepełnosprawnościamim.in. proste i zrozumiałe mówienie, empatyczne słuchanie i odpowiednie reagowanie na sygnały komunikacyjne.
  3. Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą w stanie zapewnić osobom z niepełnosprawnościami dostępność do usług oraz stworzyć warunki komfortowego i przyjaznego dla nich kontaktu.
  4. Uczestnicy nabędą wiedzę do identyfikacji i eliminacji barier komunikacyjnych, architektonicznych i społecznych utrudniających codzienne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami.
  5. Świadome stosowanie zasad savoir-vivre’u w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami wpłynie na promowanie inkluzji społecznej oraz budowania atmosfery wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Program szkolenia:
1. Świadomość potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Edukacja na temat różnorodnych rodzajów niepełnosprawności i ich wpływu na codzienne życie.
  • Poznanie indywidualnych potrzeb i preferencji osób z niepełnosprawnościami.
  • Zasady savoir vivre w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami.
2. Komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami
  • Techniki i narzędzia komunikacji dostosowanych do różnych rodzajów niepełnosprawności.
  • Rola komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością.
  • Empatia i asertywność – dwa narzędzia przydatne w komunikowaniu się z osobami z niepełnosprawnościami / szczególnymi potrzebami.
3. Zapewnienie dostępności i wygody
  • Zasady i wytyczne dotyczące dostępności architektonicznej i technologicznej.
  • Metody i narzędzia identyfikacji i eliminacji barier komunikacyjnych i społecznych.
  • Dobre praktyki w zapewnieniu dostępności na różnych płaszczyznach.
4. Eliminacja barier i dyskryminacji
  • Ćwiczenia symulujące różne rodzaje niepełnosprawności.
  • Negatywne skutki barier i dyskryminacji dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Metody identyfikacji i eliminacji barier w środowisku pracy i codziennym życiu.
5. Kultura wzajemnego szacunku i zrozumienia
  • Omówienie znaczenia savoir-vivre’u w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami.
  • Umiejętności potrzebne do skutecznego tworzenia kultury organizacyjnej, która promuje współpracę i wzajemny szacunek.
  • Dobre praktyki włączające w budowanie kultury organizacji.

05. PRZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy nabędą wiedzę na temat przepisów prawnych krajowych i międzynarodowych dotyczących osób z niepełnosprawnościami, pojęć związanych z dyskryminacją, która pozwoli im lepiej rozumieć prawa i obowiązki zarówno pracodawców, jak i osób z niepełnosprawnościami.
  2. Wzrośnie poziom kształtowania u Uczestników umiejętności identyfikowania dyskryminacji (rozumienia, czym jest działanie dyskryminujące, jakie są jego przejawy i formy, przyczyny i skutki).
  3. Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą w stanie propagować szacunek, tolerancję i równość wobec osób z niepełnosprawnościami, co wpłynie na budowanie bardziej inkluzywnego i otwartego społeczeństwa.
  4. Uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności do promowania polityk i praktyk sprzyjających inkluzji osób z niepełnosprawnościami w miejscu pracy oraz w społeczności lokalnej, co przyczyni się do zwiększenia ich aktywności i integracji społecznej.
  5. Uczestnicy zdobędą umiejętności udzielania wsparcia i pomocy osobom z niepełnosprawnościami w sytuacjach dyskryminowania lub marginalizowania, co przyczyni się do zwiększenia ich poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
Program szkolenia:
1. Przepisy dotyczące osób z niepełnosprawnościami
  • Omówienie istotnych przepisów prawnych krajowych i międzynarodowych chroniących prawa osób z niepełnosprawnościami.
  • Stereotypy i uprzedzenia – ich wpływ na relacje między ludźmi oraz kształtowanie się dyskryminacji.
  • Zapoznanie się z obowiązkami pracodawców i instytucji w zakresie zapewnienia równych szans i praw osób z niepełnosprawnościami.
2. Rozpoznawanie dyskryminacji
  • Rozpoznawanie różnych form dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami, w tym dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej.
  • Omówienie przypadków praktycznych i scenariuszy dotyczących dyskryminacji w miejscu pracy i społeczności.
  • Ćwiczenia polegające na wczuciu się w sytuację bycia wykluczanym i dyskryminowanym.
3. Zapobieganie dyskryminacji
  • Tworzenie strategii i praktyk zapobiegania dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami.
  • Stosowanie polityk i procedur antydyskryminacyjnych oraz promowanie kultury szacunku i równości.
  • Sposoby reakcji na zachowania dyskryminacyjne.
4. Promowanie inkluzji społecznej
  • Omówienie znaczenia inkluzji osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie.
  • Tworzenie inkluzywnych środowisk pracy i społeczności sprzyjających akceptacji i integracji osób z niepełnosprawnościami – przykłady dobrych praktyk.
  • Egzekwowanie praw i obowiązków w sposób niedyskryminujący a inkluzywny.
5. Wsparcie i pomoc dla osób dyskryminowanych
  • Udzielanie wsparcia i pomocy osobom z niepełnosprawnościami, które doświadczają dyskryminacji.
  • Omówienie dostępnych źródeł pomocy i instytucji wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Dobre praktyki wsparcia osób dyskryminowanych.

06. DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, sensorycznymi i intelektualnymi w kontekście architektury, co pozwoli im projektować bardziej dostępne i inkluzywne przestrzenie.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom identyfikować bariery architektoniczne, utrudniające dostępność osobom z niepełnosprawnościami oraz szukać odpowiednich rozwiązań w celu ich eliminacji.
  3. Dzięki zdobytej wiedzy Uczestnicy będą świadomie projektować przestrzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami oraz wytycznymi dotyczącymi dostępności architektonicznej, co przyczyni się do tworzenia bardziej dostępnych dla wszystkich środowisk.
  4. Szkolenie przyczyni się do promowania inkluzji społecznej poprzez projektowanie dostępnej i przyjaznej przestrzeni dla wszystkich użytkowników, co przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym.
  5. Stosowanie zasad dostępności architektonicznej wpłynie na poprawę jakości życia osób z niepełnosprawnościami i zapewnieni im łatwiejszy dostęp do miejsc publicznych, usług i rekreacji.
Program szkolenia:
1. Znaczenie dostępności architektonicznej
  • Dostępność architektoniczna – co to takiego? Jak uniwersalnie projektować, aby było dostępnie?
  • Znaczenie dostępności architektonicznej dla osób ze szczególnymi potrzebami i kim są osoby o szczególnych potrzebach.
  • Korzyści płynące z dostępności dla wszystkich użytkowników przestrzeni.
2. Identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Identyfikacja różnych rodzajów niepełnosprawności i związanych z nimi potrzeb w przestrzeni publicznej.
  • Symulowanie i doświadczanie różnych form niepełnosprawności w terenie i budynku w kontekście napotykanych barier i trudności (z wykorzystaniem symulatorów).
  • Praktyczne ćwiczenia w analizie konkretnych przypadków i wyzwań związanych z dostępnością architektoniczną.
3. Przepisy i normy dotyczące dostępności
  • Przepisy prawne w Polsce odnoszące się do dostępności architektonicznej budynków.
  • Standardy dostępności architektonicznej w budynkach użyteczności publicznej – szczegółowe omówienie.
  • Omówienie minimalnych wymagań z ustawy o zapewnianiu dostępności oraz procedur i zasad działania w przypadku skarg na brak dostępności.
4. Rozwiązywanie problemów dostępności
  • Audyt dostępności architektonicznej – narzędzie do analizy dostępności, przygotowania planu jej zapewniania oraz formularz samobadania – przykłady, case study.
  • Dostępność w procesie ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
  • Rozwiązania w zapewnianiu dostępności architektonicznej – case study, przykłady zastosowania.
5. Promowanie kultury dostępności
  • Rola architektów i projektantów w promowaniu kultury dostępności.
  • Waga współpracy z interesariuszami przy promowaniu świadomości i zaangażowania społecznego w zakresie dostępności architektonicznej.
  • Case study promujące kulturę dostępności.

07. DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy poznają potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami w zakresie dostępu do informacji i komunikacji, co pozwoli im projektować bardziej dostępne i inkluzywne narzędzia komunikacyjne.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności tworzenia treści dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami: (stosowanie czytelnych czcionek, alternatywnych opisów czy napisów dla osób niewidomych lub słabowidzących).
  3. Uczestnicy nabędą umiejętności tworzenia treści zgodnie z wytycznymi dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) i krajowymi regulacjami, co przyczyni się do projektowania dostępnych dla wszystkich stron internetowych, aplikacji i materiałów edukacyjnych.
  4. Szkolenie pozytywnie wpłynie na promowanie inkluzji społecznej poprzez tworzenie dostępnych treści i narzędzi komunikacyjnych co przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym i cyfrowym.
  5. Stosowanie zasad dostępności informacyjno-komunikacyjnej wpłynie na zwiększenie zasięgu komunikacji i dostępu do informacji, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania społecznego i wzrostu świadomości na temat różnorodności oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Program szkolenia:
1. Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • Omówienie znaczenia dostępności informacji i komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Bariery w dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
  • Przedstawienie podstawowych zasad i wytycznych dotyczących dostępności Informacyjno-komunikacyjnej.
2. Tworzenie dostępnych treści tekstowych
  • Zasady opracowywania dostępnych treści zgodnych z wytycznymi WCAG 2.1.
  • Tworzenie czytelnych i zrozumiałych treści tekstowych.
  • Praktyczne ćwiczenia z tworzenia dostępnych dokumentów w ramach pakietu Office.
3. Alternatywne formaty treści
  • Alternatywne formaty treści dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
  • Tworzenie alternatywnych opisów obrazków, napisów dla osób niewidomych czy audiodeskrypcji.
  • Ćwiczenia praktyczne z alternatywnych formatów.
4. Projektowanie dostępnych interfejsów użytkownika
  • Omówienie zasad projektowania dostępnych interfejsów użytkownika dla stron internetowych i aplikacji.
  • Zapewnianie czytelności i dostępności interakcji dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
  • Ćwiczenia z projektowania dostępnych interfejsów.
5. Ewaluacja i doskonalenie dostępności
  • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności istniejących treści i interfejsów użytkownika.
  • Omówienie strategii doskonalenia dostępności na podstawie feedbacku użytkowników i wytycznych dostępności.
  • Case study z ewaluacji dostępności.

08. ETR – TEKST ŁATWY DO CZYTANIA A JĘZYK PROSTY

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy poznają różnicę między tekstem łatwym do czytania (ETR) a językiem prostym, oraz jak dobrać style komunikacji odpowiednio do sytuacji.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom w doskonaleniu umiejętności tworzenia tekstów łatwych do zrozumienia i czytania w formie ETR, jak i języka prostego.
  3. Uczestnicy nabędą umiejętności tworzenia bardziej dostępnych informacje dla szerokiego spektrum odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, nieróżnorodnych czy obcokrajowcami.
  4. Poznanie i stosowanie technik ETR i języka prostego podniesienie jakość komunikacji w instytucjach publicznych i biznesowych, zwiększając zrozumiałość i dostępność informacji dla wszystkich interesariuszy.
  5. Szkolenie wpłynie na promocję inkluzji społecznej poprzez tworzenie dostępnych i zrozumiałych tekstów dla wszystkich, co przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym.
Program szkolenia:
1. Omówienie podstawowych pojęć
  • Język prosty, a język łatwy (Easy-to-Read) – definicje pojęć oraz określenie grup docelowych odbiorców.
  • Czym jest język prosty i zasady prostego języka.
  • Wyjaśnienie różnic między tymi dwoma stylami komunikacji.
2. Zasady tworzenia tekstu ETR
  • Techniki tworzenia tekstu łatwego do czytania, takie jak uproszczenie struktury zdań i używanie prostego słownictwa.
  • Praktyczne ćwiczenia w konwersji złożonych tekstów na tekst łatwy do czytania.
  • Praktyczne wskazówki, jak przygotować dostępne pisma urzędowe.
3. Techniki języka prostego
  • Omówienie technik języka prostego, takich jak unikanie skomplikowanych terminów i konstrukcji zdania oraz stosowanie prostych i konkretnych sformułowań.
  • Zasady Easy-to-Read w komunikacji pisanej.
  • Ćwiczenie z adaptacji istniejących treści na język prosty (łatwy do czytania i zrozumienia).
4. Tworzenie dostępnych dokumentów
  • Tworzenie dostępnych dokumentów, które są zrozumiałe dla różnorodnych odbiorców.
  • Zamieszczanie i oznaczanie tekstów łatwych do czytania i zrozumienia.
  • Praktyczne wskazówki dotyczące projektowania stron internetowych, ulotek, formularzy i innych materiałów w formie ETR i języka prostego.
5. Doskonalenie umiejętności poprzez praktykę
  • Wybór źródła zdjęć i grafik oraz infografik.
  • Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu różnorodnych tekstów ETR i języka prostego.
  • Indywidualne i grupowe analizy i oceny wykonanych prac w celu doskonalenia umiejętności uczestników.

09. DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją znaczenie dostępności cyfrowej i jej wpływu na różnorodne grupy użytkowników (osoby z niepełnosprawnościami, seniorów i osoby korzystające z różnych urządzeń i technologii).
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności projektowania i tworzenia treści cyfrowych dostępnych dla wszystkich użytkowników, a w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
  3. Zdobyte umiejętności Uczestnicy wykorzystają w procesie projektowania i tworzenia treści cyfrowych zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi wytycznymi dostępności np. WCAG, co przyczyni się do zwiększenia dostępności swoich projektów.
  4. Treści szkoleniowe przyczynią się do promowania inkluzji cyfrowej poprzez tworzenie dostępnych i przyjaznych treści i narzędzi cyfrowych dla wszystkich użytkowników, co wpłynie na większą ich aktywność w społeczeństwie informacyjnym.
  5. Stosowanie zasad dostępności cyfrowej poszerzy zasięgi i wpływ treści cyfrowych oraz zwiększy zaangażowanie społeczne, integracji społecznej i równego dostępu do informacji dla wszystkich użytkowników.
Program szkolenia:
1. Podstawy dostępności cyfrowej
  • Wprowadzenie do pojęcia dostępności cyfrowej i jej znaczenia dla różnorodnych grup użytkowników.
  • Przepisy wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
  • Omówienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych treści cyfrowych. /li>
2. Wytyczne i standardy dostępności
  • Dostępność cyfrowa jako prawo człowieka, obowiązek i szansa dla podmiotów, ale też proces wymagający planowania.
  • Zasady i wytyczne dostępności cyfrowej WCAG.
  • Omówienie różnych poziomów dostępności i ich znaczenia dla użytkowników.
3. Projektowanie i tworzenie dostępnych treści
  • Omówienie poszczególnych form alternatywnego dostępu oraz zasad ogólnych wpływających na dostępność cyfrową treści multimedialnych i graficznych.
  • Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo.
  • Praktyczne ćwiczenia w projektowaniu i tworzeniu treści cyfrowych zgodnych z zasadami dostępności.
4. Testowanie i ocena dostępności
  • Metody testowania dostępności treści cyfrowych.
  • Narzędzia wykorzystywane do oceny dostępności cyfrowej.
  • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności i poprawianiu wykrytych niedociągnięć.
5. Kontynuacja doskonalenia umiejętności
  • Strategicznie planowanie dostępności cyfrowej.
  • Doskonalenie umiejętności w zakresie dostępności cyfrowej po zakończeniu szkolenia.
  • Wskazówki dotyczące korzystania z zasobów online i dalszego samokształcenia w tym obszarze.

10. BADANIE DOSTĘPNOŚCI STRON INTERNETOWYCH

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją znaczenie dostępności stron internetowych dla różnych grup użytkowników (osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz osób korzystających z różnych urządzeń i technologii).
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności oceny dostępności stron internetowych, identyfikować problemy dostępności oraz szukać sposobów ich rozwiązania.
  3. Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą potrafili ocenić zgodność stron internetowych z wytycznymi dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) oraz zidentyfikować obszary wymagające poprawy.
  4. Szkolenie wpłynie na poprawę jakości użytkowej stron internetowych przez eliminację barier dostępności, co zwiększy satysfakcję użytkowników oraz treści online.
  5. Wiedza na temat badań dostępności stron internetowych wpłynie na promowanie kultury dostępności wśród projektantów, programistów i właścicieli stron internetowych, co przyczyni się do budowy bardziej inkluzywnego i dostępnego Internetu.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do dostępności stron internetowych
  • Omówienie znaczenia dostępności stron internetowych dla różnych grup użytkowników.
  • Najczęstsze błędy i problemy związane z dostępnością stron internetowych.
  • Korzyści płynące z tworzenia dostępnych stron internetowych.
2. Wytyczne i standardy dostępności
  • Zasady i wytyczne dostępności stron internetowych WCAG.
  • Poznanie treści, struktury oraz kryteria sukcesu standardu WCAG 2.1 i stosowanie poziomów zgodności A, AA i AAA.
  • Omówienie różnych poziomów dostępności i ich znaczenia dla użytkowników.
3. Metody badania dostępności
  • Przedstawienie różnych metod badania dostępności stron internetowych (automatyczne narzędzia, testy manualne i ocena ekspertów).
  • Omówienie narzędzi do badania dostępności aplikacji i stron internetowych.
  • Praktyczne ćwiczenia w stosowaniu różnych technik badawczych.
4. Analiza wyników i raportowanie
  • Analiza wyników badań dostępności i identyfikacji problemów.
  • Omówienie sposobów raportowania wyników i proponowania działań naprawczych.
  • Dobre praktyki i wskazówki dotyczące poprawy dostępności strony internetowej w zakresie: treści tekstowych i multimedialnych, nawigacji i struktury informacji, formularzy i interakcji, kolorystyki i kontrastu, kodu HTML i CSS.
5. Kontynuacja doskonalenia umiejętności
  • Omówienie strategii doskonalenia umiejętności w zakresie badania dostępności stron internetowych po zakończeniu szkolenia.
  • Tworzenie deklaracji dostępności oraz raportów oceny dostępności stron internetowych.
  • Wskazówki dotyczące korzystania z zasobów online i dalszego samokształcenia w tym obszarze.

11. DOSTĘPNA SZKOŁA

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, co pozwoli im lepiej dostosować środowisko szkolne do tych potrzeb.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności projektowania i organizacji przestrzeni w szkole, aby były one dostępne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich kondycji zdrowotnej czy potrzeb.
  3. Zdobyte umiejętności Uczestnicy wykorzystają do dostosowania metod nauczania uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz przygotowania materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb uczniów.
  4. Szkolenie wpłynie na budowanie inkluzywnej społeczności szkolnej pełnej akceptacji i wsparcia każdego ucznia i uczennicy, dzięki temu wzrośnie ich poczucie przynależności i integracji społecznej.
  5. Wdrażanie zasad dostępności w szkole przyczyni się do podniesienia jakości edukacji i zapewnienia równego dostępu do nauki oraz możliwości rozwoju dla wszystkich uczniów.
Program szkolenia:
1. Podstawy dostępności edukacyjnej
  • Omówienie znaczenia dostępności edukacyjnej dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
  • Przedstawienie Modelu Dostępnej Szkoły.
  • Przedstawienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych szkół.
2. Projektowanie dostępnych przestrzeni szkolnych
  • Zasady projektowania przestrzeni szkolnej dostępnej dla wszystkich uczniów (klas, sal lekcyjnych, stołówek, łazienek i terenów sportowych).
  • Dostępna przestrzeń cyfrowa dla każdego uczestnika życia szkolnego.
  • Praktyczne ćwiczenia w identyfikacji i eliminacji barier architektonicznych, cyfrowych i informacyjno- komunikacyjnych.
3. Nauczanie z różnorodnością
  • Omówienie różnych rodzajów niepełnosprawności i potrzeb uczniów z nimi związanych.
  • Rola i techniki dostosowywania metod nauczania i materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb uczniów.
  • Ćwiczenia praktyczne w przygotowaniu scenariusza lekcji i wybrania metod nauczania w klasie z uczniami z różną niepełnosprawnością.
4. Budowanie inkluzywnej społeczności szkolnej
  • Rola szkoły i społeczności szkolnej (nauczyciele, uczniowie, rodzice) w tworzeniu inkuzywnego środowiska szkolonego.
  • Tworzenie zajęć integracyjnych włączających wszystkich uczniów.
  • Techniki promowania integracji społecznej i współpracy między uczniami.
5. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
  • Rola i zasady przygotowywania Indywidualnych Planów Poprawy Dostępności (IPPD).
  • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności szkoły i jej praktyk edukacyjnych – case study.
  • Opracowanie strategii doskonalenia praktyk dostępności w szkole na podstawie wyników oceny.

12. DOSTĘPNA BIBLIOTEKA

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby czytelników (osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci), co pozwoli im lepiej dostosować ofertę biblioteczną do potrzeb społeczności lokalnej.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności projektowania przestrzeni bibliotecznych i usług, aby były one dostępne dla wszystkich czytelników bez względu na ich umiejętności czy potrzeby.
  3. Zdobyte umiejętności Uczestnicy wykorzystają w tworzeniu, dostosowywaniu i udostępnianiu treści bibliotecznych w różnych formatach i różnej formie (drukowanej, elektronicznej oraz audiowizualnej).
  4. Szkolenie wpłynie na budowanie inkluzywnej przestrzeni kulturowej w bibliotece dla wszystkich, co będzie sprzyjać integracji społecznej oraz promowaniu aktywności czytelniczej.
  5. Wdrażanie zasad dostępności w bibliotece podniesie jakość usług bibliotecznych i zapewni równy dostęp do zasobów, programów i wydarzeń dla wszystkich użytkowników.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do dostępności bibliotecznej
  • Omówienie znaczenia dostępności bibliotecznej dla różnych grup czytelników.
  • Przedstawienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych bibliotek.
  • Oferta kulturalna dla osób ze szczególnymi potrzebami w bibliotece.
2. Projektowanie dostępnych przestrzeni bibliotecznych
  • Projektowanie dostępnej dla wszystkich czytelników przestrzeni bibliotecznych (czytelni, sal wystaw oraz przestrzeni wspólnych).
  • Dostępność stron internetowych i aplikacji mobilnych, czyli zarządzanie dostępnością cyfrową w bibliotekach.
  • Praktyczne ćwiczenia w identyfikacji i eliminacji barier architektonicznych, cyfrowych i komunikacyjnych.
3. Udostępnianie treści w różnych formatach
  • Omówienie różnych formatów treści bibliotecznych (np. książki drukowane, e-booki, audiobooki oraz multimedia).
  • Udostępnianie treści w różnych formatach, dostosowanych do potrzeb różnych grup czytelników.
  • Ćwiczenia praktyczne z formatowania i udostępniania treści bibliotecznych.
4. Budowanie inkluzywnej kultury bibliotecznej
  • Rola budowania inkluzywnej kultury bibliotecznej pełnej akceptacji i wsparcia dla każdego czytelnika i czytelniczki.
  • Technika promowania integracji społecznej i różnorodności czytelniczej.
  • Ćwiczenia praktyczne budujące inkluzywną kulturę biblioteczną.
5. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
  • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności biblioteki i jej praktyk usługowych.
  • Omówienie strategii doskonalenia praktyk dostępności w bibliotece na podstawie wyników oceny.
  • Dobre praktyki dostępnej biblioteki.

13. DOSTĘPNY DOM KULTURY

Efekty uczenia się:
  1. Uczestnicy rozumieją potrzeby różnych grup społecznych (osób z niepełnosprawnościami, seniorów, obcokrajowców oraz młodzieży), co pozwoli im lepiej dostosować ofertę kulturalną domu kultury do potrzeb społeczności lokalnej.
  2. Szkolenie pomoże Uczestnikom w doskonaleniu umiejętności projektowania wydarzeń i programów kulturalnych dostępnych dla wszystkich mieszkańców bez względu na umiejętności i potrzeby.
  3. Zdobyte umiejętności pozwolą Uczestnikom organizować przestrzeń i wydarzenia kulturalne w sposób dostępny i inkluzywny dla wszystkich uczestników.
  4. Szkolenie przyczyni się do budowania inkluzywnej przestrzeni kulturalnej otwartej dla każdego mieszkańca, co będzie sprzyjać integracji społecznej oraz promowaniu aktywności kulturalnej.
  5. Wdrażanie zasad dostępności w domu kultury podniesie jakość oferty kulturalnej i zapewni równy dostęp do wydarzeń i programów dla wszystkich mieszkańców.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do dostępności kulturowej
  • Omówienie znaczenia dostępności kulturowej dla różnych grup społecznych. Omówienie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i jej konsekwencji dla domów kultury. Przedstawienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych domów kultury.
2. Projektowanie wydarzeń i programów kulturalnych
  • Przegląd narzędzi i technologii wspierających pracę zdalną.
  • Wybór odpowiednich platform do komunikacji, współpracy i monitorowania postępów.
  • Ćwiczenia praktyczne w wykorzystaniu narzędzi i technologii pracy zdalnej.
3. Organizacja przestrzeni kulturalnej
  • Zasady organizacji przestrzeni kulturalnej oraz zapewnienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, odpowiednie oświetlenie i dźwięk oraz udogodnienia dla seniorów i osób z dziećmi.
  • Zasady savoir vivre w obsłudze uczestników wydarzeń kulturalnych. Praktyczne ćwiczenia w dostosowywaniu przestrzeni kulturalnej do różnych potrzeb i ograniczeń.
4. Promowanie inkluzji społecznej
  • Edukacja na temat budowy inkluzywnej kultury w domu kultury, w której wszyscy mieszkańcy są mile widziani i wspierani.
  • Techniki promowania integracji społecznej i różnorodności kulturowej.
  • Ćwiczenia praktyczne w opracowaniu dostępnej oferty domu kultury i jej promocji.
5. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
  • Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności domu kultury i jego praktyk organizacyjnych.
  • Omówienie strategii doskonalenia praktyk dostępności w domu kultury na podstawie wyników oceny.
  • Dobre praktyki dostępnych domów kultury.