Szkolenia z dostępności
W dzisiejszym świecie, w którym różnorodność staje się normą, zapewnienie dostępu
do usług i zasobów dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności jest nie tylko
obowiązkiem prawnym, ale także moralnym i etycznym. Nasze szkolenia w obszarze dostępności są zaprojektowane tak, aby pomóc organizacjom i instytucjom w
osiągnięciu pełnej inkluzyjności, tworząc środowisko, w którym każdy ma równe
szanse na uczestnictwo i korzystanie z oferowanych usług.

01. ZATRUDNIANIE PRACOWNIKÓW ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy nabędą wiedzę i zrozumieją różne rodzaje niepełnosprawności oraz poznają dodatkowe potrzeby osób z niepełnosprawnościami, co umożliwi im lepsze dostosowanie środowiska pracy i procedur rekrutacyjnych.
- Uczestnicy poznają skuteczne strategie rekrutacji, selekcji oraz integracji pracowników z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zwiększenia różnorodności i inkluzji w zespole.
- Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą Uczestnikom szybko identyfikować i eliminować bariery oraz zapobiegać dyskryminacji w miejscu pracy, co przyczyni się do stworzenia bardziej otwartego i przyjaznego środowiska dla wszystkich pracowników.
- Uczestnicy nauczą się dostosowywać środowisko pracy i procedury do indywidualnych potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zwiększenia komfortu i efektywności pracy tych osób.
- Efektywne wsparcie pracowników z niepełnosprawnościami w miejscu pracy przyczyni się do zwiększenia ich zaangażowania i lojalności wobec organizacji, co przełoży się na lepsze wyniki biznesowe i atmosferę pracy.
Program szkolenia:
1. Zrozumienie różnych rodzajów niepełnosprawności
- Uporządkowanie podstawowych definicji dotyczących osób z niepełnosprawnością.
- Omówienie różnych rodzajów niepełnosprawności i ich wpływu na życie zawodowe.
- Zapoznanie się z indywidualnymi potrzebami pracowników z niepełnosprawnościami.
2. Strategie rekrutacji i selekcji pracowników z niepełnosprawnościami
- Skuteczne metody rekrutacji i selekcji pracowników z niepełnosprawnościami.
- Omówienie narzędzi i technik oceny umiejętności i potencjału pracowników z niepełnosprawnościami.
- Ćwiczenia z case study z rekrutacji i selekcji pracowników z niepełnosprawnością.
3. Eliminowanie barier i dyskryminacji
- Bariery i formy dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w miejscu pracy.
- Identyfikacja i eliminowanie barier architektonicznych, cyfrowych, komunikacyjnych, technologicznych i społecznych w środowisku zawodowym osoby z niepełnosprawnością.
- Ćwiczenia z case study.
4. Dostosowanie środowiska pracy
- Dostosowywanie środowiska pracy i procedur do indywidualnych potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami.
- Omówienie narzędzi i wsparcia dostępnego dla pracodawców w zakresie adaptacji miejsca pracy.
- Ewakuacja pracowników z niepełnosprawnościami.
5. Integracja pracowników z niepełnosprawnościami
- Tworzenie programów integracji i wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami.
- Rola asystenta osoby z niepełnosprawnością w środowisku pracy.
- Omówienie najlepszych praktyk w zakresie budowania inkluzywnego środowiska pracy.
02. PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy nabędą głębsze zrozumienie różnorodności użytkowników, włączając w to osoby z niepełnosprawnościami, starsze osoby oraz osoby z różnymi preferencjami i umiejętnościami, co umożliwi im projektowanie bardziej dostępnych i użytecznych produktów i usług.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom poznać techniki i metody projektowania uniwersalnego w różnych dziedzinach np. w projektowaniu stron internetowych, aplikacji mobilnych, urządzeń użytkowych, czy przestrzeni publicznych.
- Zdobyta wiedza i umiejętności pomogą Uczestnikom projektować produkty i usługi dostępne i użyteczne dla szerokiego spektrum użytkowników, co przyczyni się do zwiększenia ich popularności i sukcesu na rynku.
- Uczestnicy nabędą umiejętności identyfikacji i eliminacji barier architektonicznych, technologicznych i społecznych utrudniających codzienne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do stworzenia bardziej równościowych szans i możliwości dla wszystkich.
- Stosowanie zasad projektowania uniwersalnego przyczyni się do promowania inkluzji społecznej, wzmacniania więzi społecznych i tworzenia przestrzeni, produktów oraz usług dostępnych dla wszystkich, niezależnie od ich umiejętności czy preferencji.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego
- Definicja i cele projektowania uniwersalnego.
- 7 zasad projektowania uniwersalnego.
- Omówienie różnorodności użytkowników.
2. Techniki projektowania uniwersalnego
- Techniki projektowania interfejsów użytkownika, architektury przestrzennej i produktów uwzględniają różnorodność użytkowników.
- Omówienie narzędzi i metod oceny dostępności i użyteczności projektów.
- Ćwiczenie praktyczne z wykorzystaniem konkretnych technik projektowania.
3. Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
- Dostępność architektoniczna, cyfrowa i komunikacyjno-informacyjna i jej rola w dostępnie do produktów i usług dla wszystkich użytkowników.
- Poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami w kontekście projektowania produktów, usług i przestrzeni.
- Identyfikacja i eliminacja barier dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
4. Projektowanie dla różnorodnych grup użytkowników
- Omówienie różnych grup użytkowników i ich specyficznych potrzeb.
- Projektowanie produktów i usług dostępne dla osób o różnych umiejętnościach, preferencjach i stylach życia.
- Ćwiczenie praktyczne w grupach z projektowania uniwersalnego.
5. Ewaluacja i doskonalenie projektów
- Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności i użyteczności projektów z perspektywy różnych grup użytkowników.
- Omówienie strategii doskonalenia projektów opartych na feedbacku i badaniach użytkowników.
- Dobre praktyki dostępnej przestrzeni i usług w myśl projektowania uniwersalnego.
03. OBSŁUGA KLIENTA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby fizyczne, sensoryczne i poznawcze klientów z niepełnosprawnościami, co pozwoli im lepiej dostosować obsługę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.
- Uczestnicy podniosą umiejętności komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami włączając elementy prostego i zrozumiałego języka, gestów, oraz empatycznego podejścia, aby lepiej zrozumieć i odpowiedzieć na potrzeby klientów.
- Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą potrafili zapewnić klientom z niepełnosprawnościami dostępność do usług oraz profesjonalną obsługę, co przyczyni się do zwiększenia satysfakcji klientów i lojalności wobec firmy.
- Uczestnicy nabędą wiedzę i poznają narzędzia do eliminacji barier architektonicznych, technologicznych i komunikacyjnych utrudniających dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami, co wpłynie na tworzenie bardziej równościowych i inkluzywnych środowisk biznesowych.
- Zindywidualizowane świadczenie usług dla klientów z niepełnosprawnościami wpłynie na budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako instytucji otwartej, przyjaznej i dostępnej dla wszystkich klientów oraz przyczyni się do zwiększenia zaufania klientów i powiększenia bazy klientów.
Program szkolenia:
1. Świadomość potrzeb klientów z niepełnosprawnościami
- Omówienie różnorodnych rodzajów niepełnosprawności i ich wpływu na potrzeby klientów.
- Dostępność usług na tle ustawy o zapewnianiu dostępności, procedura wnioskowania o zapewnienie dostępności.
- Indywidualne potrzeby i preferencje klientów z niepełnosprawnościami.
2. Komunikacja z klientami z niepełnosprawnościami
- Techniki komunikacji dostosowane do różnych rodzajów niepełnosprawności.
- Waga komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach z osobami z różnymi niepełnosprawnościami.
- Praktyczne ćwiczenia z posługiwania się prostym i zrozumiałym językiem, empatycznego słuchania i odpowiedniego reagowania na sygnały klientów.
3. Dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami
- Poznanie zasad i wytycznych dostępności architektonicznej, cyfrowej, komunikacyjno- informacyjnej oraz technologicznej.
- Identyfikacja i eliminacja barier dla osób z niepełnosprawnościami w procesie obsługi klienta.
- Pokazanie i omówienie dobrych praktyk z dostępności usług.
4. Zarządzanie sytuacjami wyjątkowymi
- Waga i zasady opracowywania procedur obsługi klientów w sytuacjach awaryjnych lub nietypowych.
- Metody szybkiego i skutecznego reagowania na potrzeby klientów z niepełnosprawnościami.
- Ćwiczenia praktyczne z zarządzania sytuacjami wyjątkowymi.
5. Rozwijanie pozytywnego wizerunku firmy
- Omówienie znaczenia obsługi klienta z niepełnosprawnościami dla wizerunku firmy.
- Szkolenie w promowaniu inkluzji i równości w obsłudze klienta jako części strategii biznesowej firmy.
- Pokazanie i omówienie dobrych praktyk w budowaniu inkluzywnej organizacji.
04. SAVOIR VIVRE W KONTAKCIE Z OSOBĄ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz metody wspierania i komunikowania się z nimi.
- Uczestnicy podniosą umiejętności komunikacji z osobami z niepełnosprawnościamim.in. proste i zrozumiałe mówienie, empatyczne słuchanie i odpowiednie reagowanie na sygnały komunikacyjne.
- Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą w stanie zapewnić osobom z niepełnosprawnościami dostępność do usług oraz stworzyć warunki komfortowego i przyjaznego dla nich kontaktu.
- Uczestnicy nabędą wiedzę do identyfikacji i eliminacji barier komunikacyjnych, architektonicznych i społecznych utrudniających codzienne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami.
- Świadome stosowanie zasad savoir-vivre’u w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami wpłynie na promowanie inkluzji społecznej oraz budowania atmosfery wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Program szkolenia:
1. Świadomość potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Edukacja na temat różnorodnych rodzajów niepełnosprawności i ich wpływu na codzienne życie.
- Poznanie indywidualnych potrzeb i preferencji osób z niepełnosprawnościami.
- Zasady savoir vivre w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami.
2. Komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami
- Techniki i narzędzia komunikacji dostosowanych do różnych rodzajów niepełnosprawności.
- Rola komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością.
- Empatia i asertywność – dwa narzędzia przydatne w komunikowaniu się z osobami z niepełnosprawnościami / szczególnymi potrzebami.
3. Zapewnienie dostępności i wygody
- Zasady i wytyczne dotyczące dostępności architektonicznej i technologicznej.
- Metody i narzędzia identyfikacji i eliminacji barier komunikacyjnych i społecznych.
- Dobre praktyki w zapewnieniu dostępności na różnych płaszczyznach.
4. Eliminacja barier i dyskryminacji
- Ćwiczenia symulujące różne rodzaje niepełnosprawności.
- Negatywne skutki barier i dyskryminacji dla osób z niepełnosprawnościami.
- Metody identyfikacji i eliminacji barier w środowisku pracy i codziennym życiu.
5. Kultura wzajemnego szacunku i zrozumienia
- Omówienie znaczenia savoir-vivre’u w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami.
- Umiejętności potrzebne do skutecznego tworzenia kultury organizacyjnej, która promuje współpracę i wzajemny szacunek.
- Dobre praktyki włączające w budowanie kultury organizacji.
05. PRZECIWDZIAŁANIE DYSKRYMINACJI OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy nabędą wiedzę na temat przepisów prawnych krajowych i międzynarodowych dotyczących osób z niepełnosprawnościami, pojęć związanych z dyskryminacją, która pozwoli im lepiej rozumieć prawa i obowiązki zarówno pracodawców, jak i osób z niepełnosprawnościami.
- Wzrośnie poziom kształtowania u Uczestników umiejętności identyfikowania dyskryminacji (rozumienia, czym jest działanie dyskryminujące, jakie są jego przejawy i formy, przyczyny i skutki).
- Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą w stanie propagować szacunek, tolerancję i równość wobec osób z niepełnosprawnościami, co wpłynie na budowanie bardziej inkluzywnego i otwartego społeczeństwa.
- Uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności do promowania polityk i praktyk sprzyjających inkluzji osób z niepełnosprawnościami w miejscu pracy oraz w społeczności lokalnej, co przyczyni się do zwiększenia ich aktywności i integracji społecznej.
- Uczestnicy zdobędą umiejętności udzielania wsparcia i pomocy osobom z niepełnosprawnościami w sytuacjach dyskryminowania lub marginalizowania, co przyczyni się do zwiększenia ich poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
Program szkolenia:
1. Przepisy dotyczące osób z niepełnosprawnościami
- Omówienie istotnych przepisów prawnych krajowych i międzynarodowych chroniących prawa osób z niepełnosprawnościami.
- Stereotypy i uprzedzenia – ich wpływ na relacje między ludźmi oraz kształtowanie się dyskryminacji.
- Zapoznanie się z obowiązkami pracodawców i instytucji w zakresie zapewnienia równych szans i praw osób z niepełnosprawnościami.
2. Rozpoznawanie dyskryminacji
- Rozpoznawanie różnych form dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami, w tym dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej.
- Omówienie przypadków praktycznych i scenariuszy dotyczących dyskryminacji w miejscu pracy i społeczności.
- Ćwiczenia polegające na wczuciu się w sytuację bycia wykluczanym i dyskryminowanym.
3. Zapobieganie dyskryminacji
- Tworzenie strategii i praktyk zapobiegania dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami.
- Stosowanie polityk i procedur antydyskryminacyjnych oraz promowanie kultury szacunku i równości.
- Sposoby reakcji na zachowania dyskryminacyjne.
4. Promowanie inkluzji społecznej
- Omówienie znaczenia inkluzji osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie.
- Tworzenie inkluzywnych środowisk pracy i społeczności sprzyjających akceptacji i integracji osób z niepełnosprawnościami – przykłady dobrych praktyk.
- Egzekwowanie praw i obowiązków w sposób niedyskryminujący a inkluzywny.
5. Wsparcie i pomoc dla osób dyskryminowanych
- Udzielanie wsparcia i pomocy osobom z niepełnosprawnościami, które doświadczają dyskryminacji.
- Omówienie dostępnych źródeł pomocy i instytucji wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami.
- Dobre praktyki wsparcia osób dyskryminowanych.
06. DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, sensorycznymi i intelektualnymi w kontekście architektury, co pozwoli im projektować bardziej dostępne i inkluzywne przestrzenie.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom identyfikować bariery architektoniczne, utrudniające dostępność osobom z niepełnosprawnościami oraz szukać odpowiednich rozwiązań w celu ich eliminacji.
- Dzięki zdobytej wiedzy Uczestnicy będą świadomie projektować przestrzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami oraz wytycznymi dotyczącymi dostępności architektonicznej, co przyczyni się do tworzenia bardziej dostępnych dla wszystkich środowisk.
- Szkolenie przyczyni się do promowania inkluzji społecznej poprzez projektowanie dostępnej i przyjaznej przestrzeni dla wszystkich użytkowników, co przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym.
- Stosowanie zasad dostępności architektonicznej wpłynie na poprawę jakości życia osób z niepełnosprawnościami i zapewnieni im łatwiejszy dostęp do miejsc publicznych, usług i rekreacji.
Program szkolenia:
1. Znaczenie dostępności architektonicznej
- Dostępność architektoniczna – co to takiego? Jak uniwersalnie projektować, aby było dostępnie?
- Znaczenie dostępności architektonicznej dla osób ze szczególnymi potrzebami i kim są osoby o szczególnych potrzebach.
- Korzyści płynące z dostępności dla wszystkich użytkowników przestrzeni.
2. Identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Identyfikacja różnych rodzajów niepełnosprawności i związanych z nimi potrzeb w przestrzeni publicznej.
- Symulowanie i doświadczanie różnych form niepełnosprawności w terenie i budynku w kontekście napotykanych barier i trudności (z wykorzystaniem symulatorów).
- Praktyczne ćwiczenia w analizie konkretnych przypadków i wyzwań związanych z dostępnością architektoniczną.
3. Przepisy i normy dotyczące dostępności
- Przepisy prawne w Polsce odnoszące się do dostępności architektonicznej budynków.
- Standardy dostępności architektonicznej w budynkach użyteczności publicznej – szczegółowe omówienie.
- Omówienie minimalnych wymagań z ustawy o zapewnianiu dostępności oraz procedur i zasad działania w przypadku skarg na brak dostępności.
4. Rozwiązywanie problemów dostępności
- Audyt dostępności architektonicznej – narzędzie do analizy dostępności, przygotowania planu jej zapewniania oraz formularz samobadania – przykłady, case study.
- Dostępność w procesie ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
- Rozwiązania w zapewnianiu dostępności architektonicznej – case study, przykłady zastosowania.
5. Promowanie kultury dostępności
- Rola architektów i projektantów w promowaniu kultury dostępności.
- Waga współpracy z interesariuszami przy promowaniu świadomości i zaangażowania społecznego w zakresie dostępności architektonicznej.
- Case study promujące kulturę dostępności.
07. DOSTĘPNOŚĆ INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNA
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy poznają potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami w zakresie dostępu do informacji i komunikacji, co pozwoli im projektować bardziej dostępne i inkluzywne narzędzia komunikacyjne.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności tworzenia treści dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami: (stosowanie czytelnych czcionek, alternatywnych opisów czy napisów dla osób niewidomych lub słabowidzących).
- Uczestnicy nabędą umiejętności tworzenia treści zgodnie z wytycznymi dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) i krajowymi regulacjami, co przyczyni się do projektowania dostępnych dla wszystkich stron internetowych, aplikacji i materiałów edukacyjnych.
- Szkolenie pozytywnie wpłynie na promowanie inkluzji społecznej poprzez tworzenie dostępnych treści i narzędzi komunikacyjnych co przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa osób z niepełnosprawnościami w życiu społecznym i cyfrowym.
- Stosowanie zasad dostępności informacyjno-komunikacyjnej wpłynie na zwiększenie zasięgu komunikacji i dostępu do informacji, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania społecznego i wzrostu świadomości na temat różnorodności oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Program szkolenia:
1. Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej
- Omówienie znaczenia dostępności informacji i komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami.
- Bariery w dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
- Przedstawienie podstawowych zasad i wytycznych dotyczących dostępności Informacyjno-komunikacyjnej.
2. Tworzenie dostępnych treści tekstowych
- Zasady opracowywania dostępnych treści zgodnych z wytycznymi WCAG 2.1.
- Tworzenie czytelnych i zrozumiałych treści tekstowych.
- Praktyczne ćwiczenia z tworzenia dostępnych dokumentów w ramach pakietu Office.
3. Alternatywne formaty treści
- Alternatywne formaty treści dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
- Tworzenie alternatywnych opisów obrazków, napisów dla osób niewidomych czy audiodeskrypcji.
- Ćwiczenia praktyczne z alternatywnych formatów.
4. Projektowanie dostępnych interfejsów użytkownika
- Omówienie zasad projektowania dostępnych interfejsów użytkownika dla stron internetowych i aplikacji.
- Zapewnianie czytelności i dostępności interakcji dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Ćwiczenia z projektowania dostępnych interfejsów.
5. Ewaluacja i doskonalenie dostępności
- Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności istniejących treści i interfejsów użytkownika.
- Omówienie strategii doskonalenia dostępności na podstawie feedbacku użytkowników i wytycznych dostępności.
- Case study z ewaluacji dostępności.
08. ETR – TEKST ŁATWY DO CZYTANIA A JĘZYK PROSTY
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy poznają różnicę między tekstem łatwym do czytania (ETR) a językiem prostym, oraz jak dobrać style komunikacji odpowiednio do sytuacji.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom w doskonaleniu umiejętności tworzenia tekstów łatwych do zrozumienia i czytania w formie ETR, jak i języka prostego.
- Uczestnicy nabędą umiejętności tworzenia bardziej dostępnych informacje dla szerokiego spektrum odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, nieróżnorodnych czy obcokrajowcami.
- Poznanie i stosowanie technik ETR i języka prostego podniesienie jakość komunikacji w instytucjach publicznych i biznesowych, zwiększając zrozumiałość i dostępność informacji dla wszystkich interesariuszy.
- Szkolenie wpłynie na promocję inkluzji społecznej poprzez tworzenie dostępnych i zrozumiałych tekstów dla wszystkich, co przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym.
Program szkolenia:
1. Omówienie podstawowych pojęć
- Język prosty, a język łatwy (Easy-to-Read) – definicje pojęć oraz określenie grup docelowych odbiorców.
- Czym jest język prosty i zasady prostego języka.
- Wyjaśnienie różnic między tymi dwoma stylami komunikacji.
2. Zasady tworzenia tekstu ETR
- Techniki tworzenia tekstu łatwego do czytania, takie jak uproszczenie struktury zdań i używanie prostego słownictwa.
- Praktyczne ćwiczenia w konwersji złożonych tekstów na tekst łatwy do czytania.
- Praktyczne wskazówki, jak przygotować dostępne pisma urzędowe.
3. Techniki języka prostego
- Omówienie technik języka prostego, takich jak unikanie skomplikowanych terminów i konstrukcji zdania oraz stosowanie prostych i konkretnych sformułowań.
- Zasady Easy-to-Read w komunikacji pisanej.
- Ćwiczenie z adaptacji istniejących treści na język prosty (łatwy do czytania i zrozumienia).
4. Tworzenie dostępnych dokumentów
- Tworzenie dostępnych dokumentów, które są zrozumiałe dla różnorodnych odbiorców.
- Zamieszczanie i oznaczanie tekstów łatwych do czytania i zrozumienia.
- Praktyczne wskazówki dotyczące projektowania stron internetowych, ulotek, formularzy i innych materiałów w formie ETR i języka prostego.
5. Doskonalenie umiejętności poprzez praktykę
- Wybór źródła zdjęć i grafik oraz infografik.
- Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu różnorodnych tekstów ETR i języka prostego.
- Indywidualne i grupowe analizy i oceny wykonanych prac w celu doskonalenia umiejętności uczestników.
09. DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją znaczenie dostępności cyfrowej i jej wpływu na różnorodne grupy użytkowników (osoby z niepełnosprawnościami, seniorów i osoby korzystające z różnych urządzeń i technologii).
- Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności projektowania i tworzenia treści cyfrowych dostępnych dla wszystkich użytkowników, a w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
- Zdobyte umiejętności Uczestnicy wykorzystają w procesie projektowania i tworzenia treści cyfrowych zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi wytycznymi dostępności np. WCAG, co przyczyni się do zwiększenia dostępności swoich projektów.
- Treści szkoleniowe przyczynią się do promowania inkluzji cyfrowej poprzez tworzenie dostępnych i przyjaznych treści i narzędzi cyfrowych dla wszystkich użytkowników, co wpłynie na większą ich aktywność w społeczeństwie informacyjnym.
- Stosowanie zasad dostępności cyfrowej poszerzy zasięgi i wpływ treści cyfrowych oraz zwiększy zaangażowanie społeczne, integracji społecznej i równego dostępu do informacji dla wszystkich użytkowników.
Program szkolenia:
1. Podstawy dostępności cyfrowej
- Wprowadzenie do pojęcia dostępności cyfrowej i jej znaczenia dla różnorodnych grup użytkowników.
- Przepisy wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
- Omówienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych treści cyfrowych. /li>
2. Wytyczne i standardy dostępności
- Dostępność cyfrowa jako prawo człowieka, obowiązek i szansa dla podmiotów, ale też proces wymagający planowania.
- Zasady i wytyczne dostępności cyfrowej WCAG.
- Omówienie różnych poziomów dostępności i ich znaczenia dla użytkowników.
3. Projektowanie i tworzenie dostępnych treści
- Omówienie poszczególnych form alternatywnego dostępu oraz zasad ogólnych wpływających na dostępność cyfrową treści multimedialnych i graficznych.
- Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo.
- Praktyczne ćwiczenia w projektowaniu i tworzeniu treści cyfrowych zgodnych z zasadami dostępności.
4. Testowanie i ocena dostępności
- Metody testowania dostępności treści cyfrowych.
- Narzędzia wykorzystywane do oceny dostępności cyfrowej.
- Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności i poprawianiu wykrytych niedociągnięć.
5. Kontynuacja doskonalenia umiejętności
- Strategicznie planowanie dostępności cyfrowej.
- Doskonalenie umiejętności w zakresie dostępności cyfrowej po zakończeniu szkolenia.
- Wskazówki dotyczące korzystania z zasobów online i dalszego samokształcenia w tym obszarze.
10. BADANIE DOSTĘPNOŚCI STRON INTERNETOWYCH
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją znaczenie dostępności stron internetowych dla różnych grup użytkowników (osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz osób korzystających z różnych urządzeń i technologii).
- Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności oceny dostępności stron internetowych, identyfikować problemy dostępności oraz szukać sposobów ich rozwiązania.
- Dzięki zdobytym umiejętnościom Uczestnicy będą potrafili ocenić zgodność stron internetowych z wytycznymi dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) oraz zidentyfikować obszary wymagające poprawy.
- Szkolenie wpłynie na poprawę jakości użytkowej stron internetowych przez eliminację barier dostępności, co zwiększy satysfakcję użytkowników oraz treści online.
- Wiedza na temat badań dostępności stron internetowych wpłynie na promowanie kultury dostępności wśród projektantów, programistów i właścicieli stron internetowych, co przyczyni się do budowy bardziej inkluzywnego i dostępnego Internetu.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do dostępności stron internetowych
- Omówienie znaczenia dostępności stron internetowych dla różnych grup użytkowników.
- Najczęstsze błędy i problemy związane z dostępnością stron internetowych.
- Korzyści płynące z tworzenia dostępnych stron internetowych.
2. Wytyczne i standardy dostępności
- Zasady i wytyczne dostępności stron internetowych WCAG.
- Poznanie treści, struktury oraz kryteria sukcesu standardu WCAG 2.1 i stosowanie poziomów zgodności A, AA i AAA.
- Omówienie różnych poziomów dostępności i ich znaczenia dla użytkowników.
3. Metody badania dostępności
- Przedstawienie różnych metod badania dostępności stron internetowych (automatyczne narzędzia, testy manualne i ocena ekspertów).
- Omówienie narzędzi do badania dostępności aplikacji i stron internetowych.
- Praktyczne ćwiczenia w stosowaniu różnych technik badawczych.
4. Analiza wyników i raportowanie
- Analiza wyników badań dostępności i identyfikacji problemów.
- Omówienie sposobów raportowania wyników i proponowania działań naprawczych.
- Dobre praktyki i wskazówki dotyczące poprawy dostępności strony internetowej w zakresie: treści tekstowych i multimedialnych, nawigacji i struktury informacji, formularzy i interakcji, kolorystyki i kontrastu, kodu HTML i CSS.
5. Kontynuacja doskonalenia umiejętności
- Omówienie strategii doskonalenia umiejętności w zakresie badania dostępności stron internetowych po zakończeniu szkolenia.
- Tworzenie deklaracji dostępności oraz raportów oceny dostępności stron internetowych.
- Wskazówki dotyczące korzystania z zasobów online i dalszego samokształcenia w tym obszarze.
11. DOSTĘPNA SZKOŁA
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, co pozwoli im lepiej dostosować środowisko szkolne do tych potrzeb.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności projektowania i organizacji przestrzeni w szkole, aby były one dostępne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich kondycji zdrowotnej czy potrzeb.
- Zdobyte umiejętności Uczestnicy wykorzystają do dostosowania metod nauczania uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz przygotowania materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Szkolenie wpłynie na budowanie inkluzywnej społeczności szkolnej pełnej akceptacji i wsparcia każdego ucznia i uczennicy, dzięki temu wzrośnie ich poczucie przynależności i integracji społecznej.
- Wdrażanie zasad dostępności w szkole przyczyni się do podniesienia jakości edukacji i zapewnienia równego dostępu do nauki oraz możliwości rozwoju dla wszystkich uczniów.
Program szkolenia:
1. Podstawy dostępności edukacyjnej
- Omówienie znaczenia dostępności edukacyjnej dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Przedstawienie Modelu Dostępnej Szkoły.
- Przedstawienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych szkół.
2. Projektowanie dostępnych przestrzeni szkolnych
- Zasady projektowania przestrzeni szkolnej dostępnej dla wszystkich uczniów (klas, sal lekcyjnych, stołówek, łazienek i terenów sportowych).
- Dostępna przestrzeń cyfrowa dla każdego uczestnika życia szkolnego.
- Praktyczne ćwiczenia w identyfikacji i eliminacji barier architektonicznych, cyfrowych i informacyjno- komunikacyjnych.
3. Nauczanie z różnorodnością
- Omówienie różnych rodzajów niepełnosprawności i potrzeb uczniów z nimi związanych.
- Rola i techniki dostosowywania metod nauczania i materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Ćwiczenia praktyczne w przygotowaniu scenariusza lekcji i wybrania metod nauczania w klasie z uczniami z różną niepełnosprawnością.
4. Budowanie inkluzywnej społeczności szkolnej
- Rola szkoły i społeczności szkolnej (nauczyciele, uczniowie, rodzice) w tworzeniu inkuzywnego środowiska szkolonego.
- Tworzenie zajęć integracyjnych włączających wszystkich uczniów.
- Techniki promowania integracji społecznej i współpracy między uczniami.
5. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
- Rola i zasady przygotowywania Indywidualnych Planów Poprawy Dostępności (IPPD).
- Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności szkoły i jej praktyk edukacyjnych – case study.
- Opracowanie strategii doskonalenia praktyk dostępności w szkole na podstawie wyników oceny.
12. DOSTĘPNA BIBLIOTEKA
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy zrozumieją różnorodne potrzeby czytelników (osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci), co pozwoli im lepiej dostosować ofertę biblioteczną do potrzeb społeczności lokalnej.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom doskonalić umiejętności projektowania przestrzeni bibliotecznych i usług, aby były one dostępne dla wszystkich czytelników bez względu na ich umiejętności czy potrzeby.
- Zdobyte umiejętności Uczestnicy wykorzystają w tworzeniu, dostosowywaniu i udostępnianiu treści bibliotecznych w różnych formatach i różnej formie (drukowanej, elektronicznej oraz audiowizualnej).
- Szkolenie wpłynie na budowanie inkluzywnej przestrzeni kulturowej w bibliotece dla wszystkich, co będzie sprzyjać integracji społecznej oraz promowaniu aktywności czytelniczej.
- Wdrażanie zasad dostępności w bibliotece podniesie jakość usług bibliotecznych i zapewni równy dostęp do zasobów, programów i wydarzeń dla wszystkich użytkowników.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do dostępności bibliotecznej
- Omówienie znaczenia dostępności bibliotecznej dla różnych grup czytelników.
- Przedstawienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych bibliotek.
- Oferta kulturalna dla osób ze szczególnymi potrzebami w bibliotece.
2. Projektowanie dostępnych przestrzeni bibliotecznych
- Projektowanie dostępnej dla wszystkich czytelników przestrzeni bibliotecznych (czytelni, sal wystaw oraz przestrzeni wspólnych).
- Dostępność stron internetowych i aplikacji mobilnych, czyli zarządzanie dostępnością cyfrową w bibliotekach.
- Praktyczne ćwiczenia w identyfikacji i eliminacji barier architektonicznych, cyfrowych i komunikacyjnych.
3. Udostępnianie treści w różnych formatach
- Omówienie różnych formatów treści bibliotecznych (np. książki drukowane, e-booki, audiobooki oraz multimedia).
- Udostępnianie treści w różnych formatach, dostosowanych do potrzeb różnych grup czytelników.
- Ćwiczenia praktyczne z formatowania i udostępniania treści bibliotecznych.
4. Budowanie inkluzywnej kultury bibliotecznej
- Rola budowania inkluzywnej kultury bibliotecznej pełnej akceptacji i wsparcia dla każdego czytelnika i czytelniczki.
- Technika promowania integracji społecznej i różnorodności czytelniczej.
- Ćwiczenia praktyczne budujące inkluzywną kulturę biblioteczną.
5. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
- Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności biblioteki i jej praktyk usługowych.
- Omówienie strategii doskonalenia praktyk dostępności w bibliotece na podstawie wyników oceny.
- Dobre praktyki dostępnej biblioteki.
13. DOSTĘPNY DOM KULTURY
Efekty uczenia się:
- Uczestnicy rozumieją potrzeby różnych grup społecznych (osób z niepełnosprawnościami, seniorów, obcokrajowców oraz młodzieży), co pozwoli im lepiej dostosować ofertę kulturalną domu kultury do potrzeb społeczności lokalnej.
- Szkolenie pomoże Uczestnikom w doskonaleniu umiejętności projektowania wydarzeń i programów kulturalnych dostępnych dla wszystkich mieszkańców bez względu na umiejętności i potrzeby.
- Zdobyte umiejętności pozwolą Uczestnikom organizować przestrzeń i wydarzenia kulturalne w sposób dostępny i inkluzywny dla wszystkich uczestników.
- Szkolenie przyczyni się do budowania inkluzywnej przestrzeni kulturalnej otwartej dla każdego mieszkańca, co będzie sprzyjać integracji społecznej oraz promowaniu aktywności kulturalnej.
- Wdrażanie zasad dostępności w domu kultury podniesie jakość oferty kulturalnej i zapewni równy dostęp do wydarzeń i programów dla wszystkich mieszkańców.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do dostępności kulturowej
- Omówienie znaczenia dostępności kulturowej dla różnych grup społecznych. Omówienie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i jej konsekwencji dla domów kultury. Przedstawienie korzyści płynących z tworzenia dostępnych domów kultury.
2. Projektowanie wydarzeń i programów kulturalnych
- Przegląd narzędzi i technologii wspierających pracę zdalną.
- Wybór odpowiednich platform do komunikacji, współpracy i monitorowania postępów.
- Ćwiczenia praktyczne w wykorzystaniu narzędzi i technologii pracy zdalnej.
3. Organizacja przestrzeni kulturalnej
- Zasady organizacji przestrzeni kulturalnej oraz zapewnienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, odpowiednie oświetlenie i dźwięk oraz udogodnienia dla seniorów i osób z dziećmi.
- Zasady savoir vivre w obsłudze uczestników wydarzeń kulturalnych. Praktyczne ćwiczenia w dostosowywaniu przestrzeni kulturalnej do różnych potrzeb i ograniczeń.
4. Promowanie inkluzji społecznej
- Edukacja na temat budowy inkluzywnej kultury w domu kultury, w której wszyscy mieszkańcy są mile widziani i wspierani.
- Techniki promowania integracji społecznej i różnorodności kulturowej.
- Ćwiczenia praktyczne w opracowaniu dostępnej oferty domu kultury i jej promocji.
5. Ocena i doskonalenie praktyk dostępności
- Praktyczne ćwiczenia w ocenie dostępności domu kultury i jego praktyk organizacyjnych.
- Omówienie strategii doskonalenia praktyk dostępności w domu kultury na podstawie wyników oceny.
- Dobre praktyki dostępnych domów kultury.